Stressmanagement


Ervaar jij vaak spanningsklachten en belemmert dit je in je dagelijks leven? Een beetje stress zo nu en dan is normaal en kan zelfs helpen in bepaalde situaties. Maar wanneer stressgevoelens (te) lang aanhouden, kan dat leiden tot vermoeidheid, buikpijn, hartkloppingen, minder goed presteren en zelfs negatieve gedachten. Stressmanagement therapie helpt je bij het grip krijgen op stress en spanningen.

Signalen herkennen
Stress uit zich vaak lichamelijk én geestelijk. We richten ons daarom niet alleen op de signalen van je lichaam, maar ook op je gedrag en gedachten. Bij stressmanagement therapie gaat het om experimenteren, ervaren en oefenen. Je gaat echt met jezelf aan de slag. Te beginnen bij het in kaart brengen van je spanningsopbouw. Hierdoor herken je de signalen van stress en spanningen sneller. Daarna kijken we hoe we de stress kunnen verminderen.

Zelf stress verminderen
Het verkennen, herkennen en erkennen van je lichaamssignalen staan centraal in deze therapie. Je leert hoe je stress kunt verminderen, bijvoorbeeld door het bewaken van je eigen grenzen, het uiten van emoties en het zoeken naar waarom je spanningen ervaart. Samen met de therapeut doe je eenvoudige ontspannings- en spanningsverlagende oefeningen, die je helpen om beter om te gaan met stressgevoelens.

Deze stressmanagement therapie is voor jongeren vanaf 12 jaar en volwassenen en kan zowel individueel als in groepsverabnd gevolgd worden.