Mindfulness


Pieker je veel, ben je snel angstig, heb je gauw stress of voel je je regelmatig onrustig? Mindfulness therapie helpt je beter om te gaan met deze gevoelens. Het is een aandachtstraining, waarbij je leert je aandacht te richten op wat er nu is en wat dit met je doet. Zo krijg je meer inzicht in je eigen gedachten, gevoelens en gedrag.

Met aandacht
Met mindfulness leer je om gedachten als gedachten te zien en niet als waarheid. Je leert ze te accepteren zoals ze zijn en begrijpt dat ze ook weer weggaan. Mindfulness betekent letterlijk aandacht. Het zorgt ervoor dat je met aandacht aanwezig bent in het hier en nu. Vriendelijkheid, acceptatie naar jezelf en geen oordeel staan hierbij centraal.

Meer rust
Bij mindfulness gaat het om jou en jouw verwachtingen. Anders leren omgaan met je gedachten is hier een belangrijk onderdeel van. Dit lijkt misschien best lastig, maar het is vooral een kwestie van oefening. Van doen en ervaren. Bijvoorbeeld door te mediteren. Maar ook door zelf thuis te oefenen, minimaal een uur per dag. Door deze mindfulness therapie ervaar je gauw meer rust en ontspanning.

Mindfulness therapie wordt verzorgd door een mindfulness trainer en (eventueel) een cognitief gedragstherapeut. Deze therapie is geschikt voor jongeren vanaf 12 jaar en voor volwassenen en kan zowel individueel als in groepsverband gevolgd worden. Bij grote groepen wordt een tweede co-therapeut toegevoegd.