Meer invloed met gedragstherapie


Heb je last van sociale angsten, dwangmatig gedrag of agressieve buien? De oplossing voor deze problemen zit vaak in jezelf. Alles wat je denkt en voelt - over jezelf en jouw omgeving – heeft namelijk invloed op wat je doet en hoe je dat doet. Anderen reageren daar weer op. Hierdoor kun je in een negatieve spiraal terechtkomen. Cognitieve Gedragstherapie (CGT) helpt je om weer een positieve draai aan je leven te geven.

Op zoek naar jezelf


Jezelf in kleine stapjes beter leren kennen. Dat is waar het bij CGT om gaat. Het is een persoonlijke ontdekkingstocht, waarbij je steeds meer inzicht krijgt in je gevoel, gedachten, gedrag en de gevolgen daarvan. Eigenlijk komt het vooral neer op logisch nadenken. Waarom doe je wat je doet of denk je wat je denkt? Samen met de therapeut ga je aan de slag met deze vragen.
Daarnaast onderzoek je de vraag of jouw verwachtingen en gedachten wel kloppen met de werkelijkheid.

Positieve gevoelens


Hoe meer je oefent, hoe beter deze therapie helpt. Je gaat daarom ook oefenen met gedrag. Bijvoorbeeld om meer dingen te durven, anders om te gaan met boosheid en nieuwe oplossingen te bedenken voor problemen. CGT kan ook helpen om heftige gebeurtenissen een plek te geven. Je leert dan op een andere manier naar jezelf en je omgeving te kijken. Zo krijg je allerlei nieuwe, positieve gevoelens en gedachten die je helpen wanneer je het moeilijk hebt.

Cognitieve Gedragstherapie is maatwerk. Onze therapeuten gebruiken diverse werkvormen: van praten, schrijven en tekenen tot gedragsoefeningen. CGT is geschikt voor kinderen, jongeren en volwassenen.