Mediajungle wint Jan van der Kruis Innovatieprijs


03 april 2019

Het spel Mediajungle, ontwikkeld door Alliade, Reik en ASVZ, won dinsdag 2 april de Jan van der Kruis Innovatieprijs. De prijs bedraagt € 5.000 en is gericht op innovatieve praktijkproducten binnen de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking.

De innovatieprijs werd uitgereikt tijdens congres van de Academische Werkplaats Leven met een Verstandelijke Beperking. De jury roemt het innovatieve karakter van het spel: “Het spel draagt bij aan een maatschappelijk relevant en actueel thema waar nog weinig voor ontwikkeld is.”

Juryrapport
In het juryrapport staat: “De omgang met sociale media is een zeer actueel en levend thema dat vele jongeren, hun naasten en begeleiders raakt. Op dit gebied is nog weinig ondersteuning beschikbaar in de praktijk. Het herkennen en willen opvullen van deze leemte biedt ruimt voor innovatie. De opzet van het spel is origineel, maakt gebruik van blended learning en het spel is bovendien uitermate goed toepasbaar in de dagelijkse praktijk. De jury juicht het bovendien zeer toe dat mensen met een verstandelijke beperking zelf hebben meegedacht in de ontwikkeling van het product.”

Multimediaal
Mediajungle is ontwikkeld door Alliade (Reik) en ASVZ. Het is een bordspel in combinatie met een (web)app waarmee de spelers aan de hand van filmpjes en doe- en discussieopdrachten in gesprek gaan over mediagebruik. Van selfies, gamen en fun tot gameverslaving, online pesten en sexting. Zowel de leuke als minder leuke kanten van online media komen aan bod. Kletsen over media is leuk en leerzaam, maar de Mediajungle is ook een échte game om te winnen.

Terug naar overzicht