Reiksacademie deelt LVB-expertise

Welk effect heeft een licht verstandelijke beperking in het dagelijkse leven? Hoe zorg je dat kinderen, jongeren en volwassenen met LVB tot hun recht komen? Wat zijn praktische handvatten bij problemen en hoe zorg je dat hulp en ondersteuning beklijven? Allemaal vragen waarop Reik antwoorden geeft via de Reiksacademie.

Reik deelde altijd al kennis, maar profileert zich met de oprichting van de Reiksacademie nadrukkelijker als expertisepartner. Hettinga: “Dat is een bewuste keuze. Wij geloven in het stimuleren van eigen kracht, maar in geval van een LVB sla je zonder deskundigheid de plank zomaar mis. Kennis wordt pas bruikbaar als je het in de juiste context kunt plaatsen en een praktische vertaalslag kunt maken naar een benadering die werkt. Iets wat je bij onze doelgroep niet vanzelf onder de knie krijgt, omdat deze kinderen, jongeren en volwassenen je vaak op het verkeerde been zetten. Onze professionals zijn daarin gepokt en gemazeld en we zien graag dat anderen daar hun voordeel mee doen.”

Preventieve steun

Zo verzorgt Reik bijvoorbeeld in samenwerking met de Hanzehogeschool een LVB-scholing voor de medewerkers van de Groningse welzijnsorganisatie Tinten. “Partijen zoals Tinten zijn prima inzetbaar voor lichtere vormen van hulp en ondersteuning, zeker als zij weten wat er komt kijken bij een LVB. Daar dragen wij graag aan bij, want lang niet elke persoon met een licht verstandelijke beperking heeft de specialistische behandeling of begeleiding van Reik nodig. Terwijl extra aandacht vaak wel een voorwaarde is om niet in serieuze problematiek te vervallen. We zien onze Reiksacademie daarom als een manier om bij te dragen aan preventieve steun.”

Signaleren en anticiperen

De missie van de Reiksacademie is om de LVB-kennis en vaardigheden te vergroten bij iedereen die vanuit een (ped)agogische of beleidsmatige verantwoordelijkheid te maken heeft met kinderen, jongeren en volwassenen met een licht verstandelijke beperking. “Hoe beter andere professionals op de hoogte zijn, hoe eerder zij een LVB signaleren en daarop anticiperen”, stelt Hettinga. “Het is voor onze eigen doelgroep natuurlijk ook handig om zelf zo goed mogelijk te leren omgaan met deze beperking, daarom vallen psycho-educatie en andere cursussen voor jongeren en ouders ook onder de Reiksacademie. En kleine zorgaanbieders kunnen bij de academie op elk gewenst moment LVB-expertise invliegen; hetzij via trainingen op maat, hetzij door een professional van ons tijdelijk in te huren. Want kennis delen kan in allerlei vormen.”

Meer informatie of vragen?

Heeft u vragen over scholingsmogelijkheden die Reik kan bieden of wilt u meer weten over de Reiksacademie? Één van onze netwerkconsulenten staat u graag te woord.

Voor telefonisch contact 088-0595 000.

print deze pagina

Handreiking vroegsignalering van LVB

Professionals die werkzaam zijn in de algemene voorzieningen moeten leren om een LVB bij kinderen en jongeren zo vroeg mogelijk te herkennen.

Zembla's 'Liesbeth kan het niet meer volgen'

De maatschappij moet zich opmaken voor meer zelfredzaamheid, wil de overheid betaalbaar blijven, stelde premier Rutte vorige jaar. De overheid moet niet langer zorgen voor de burger, maar zorgen dat de burger de boel zelf kan regelen. Maar Liesbeth (57) kan de boel niet zelf regelen. Haar IQ is 66, wat betekent dat ze een denkniveau heeft van een achtjarige.