Reik Nieuws

Reik, ASVZ en Jouw Omgeving winnen de Mediawijzer Challenge 2017!

27 juni 2017

Onze eigen Niels vormde een team met Anke van ASVZ en Ilona en Jacco van Jouw Omgeving. Samen bedachten ze Digimant, een blended bordspel met bijbehorende app dat kan worden ingezet om het gesprek tussen ouders, professionals en kinderen over media op gang te brengen. Het team ontvangt een stimuleringsbijdrage om het project verder te ontwikkelen. Fantastisch gedaan!

In samenwerking met de ASVZ en Jouw Omgeving heeft Reik meegedaan aan de Mediawijzer.net Challenge 2017. Verschillende teams, bestaand uit twee of meer netwerkpartners, werden uitgedaagd om na te denken over nieuwe manieren om het gesprek tussen ouders, professionals en kinderen over media op gang te brengen. ASVZ, Jouw Omgeving en Reik bedachten Digimant, een blended bordspel met bijbehorende app, en hebben daarmee de Mediawijzer.net Challenge gewonnen!

Mediawijsheid

Mediawijsheid is momenteel een erg belangrijk en actueel onderwerp. Jongeren en kinderen moeten leren hoe zij digitale media, waaronder sociale media, op een veilige en goede manier moeten gebruiken. Voor jongeren met een licht verstandelijke beperking, een kwetsbare groep, is dit extra relevant.

Aan de teams werd gevraagd de MediaDiamant op een nieuwe manier effectief en duurzaam in te zetten. De MediaDiamant is een model die ingezet wordt om het gesprek tussen ouders, professionals en kinderen over media op gang te brengen. Mediawijzer zet dit model in ter ondersteuning en is altijd op zoek naar nieuwe manieren waarop de MediaDiamant ouders en professionals kan ondersteunen.

Digimant

Vanuit Reik hebben wij Jouw Omgeving en de ASVZ uitgenodigd om mee te doen. Het team bestaat uit Anke Donders-van Breugel (ASVZ), Ilona Schoolderman, Jacco Schumacher (Jouw Omgeving) en onze collega Niels Bloembergen.

Tijdens de challenge ontwikkelde het team Digimant; een bordspel in combinatie met een mobiele app voor jongeren met een licht verstandelijke beperking. Het bordspel kan bijvoorbeeld worden ingezet op zorggroepen en het speciale onderwijs. Cliënten en begeleiders spelen samen om zo spelenderwijs het dialoog aan te gaan over mediagebruik. De spelers krijgen video’s, vragen en opdrachten om mediawijzer te worden. En natuurlijk kunnen cliënt en begeleider ook veel van elkaar leren.

De finale

Digimant maakte in de vorige ronde al grote indruk vanwege de manier waarop er over de doelgroep is nagedacht. Op dit moment zijn er nog maar weinig tot geen innovatieve tools voor kinderen en jongeren met een licht verstandelijke beperking. Tijdens de finale op 26 juni werd een prototype en business case voor de Stuurgroep van Mediawijzer.net gepresenteerd en gewonnen! De prijs is een stimuleringsbijdrage van €50.000,- euro.

Terug naar overzicht

print deze pagina