PMT brengt beweging in jouw gedrag

Soms gieren de zenuwen, stress of boosheid door ons lichaam. Vaak geeft het lijf al eerder kleine signalen bij spannende of nare gebeurtenissen. Denk bijvoorbeeld aan: sneller ademen, zweet in je handen, een rood hoofd, knikkende knieën of een hoge hartslag. En misschien voel je ook wel eens een knoop in je maag. Het handige van deze signalen is dat ze ons kunnen helpen om zo goed mogelijk door lastige situaties heen te komen. Hoe dat precies werkt, ervaar je bij psychomotorische therapie (PMT).

Positief sturen

Doen en voelen zijn bij PMT veel belangrijker dan praten. Je gaat actief aan de slag met spel- en sportvormen, meestal in de gymzaal. Daardoor komt alles in beweging: je hele lijf, maar ook je gevoelens en gedachten. Door lichaamsgerichte oefeningen leer je jezelf beter kennen. Bovendien helpt PMT om af en toe op de ‘pauzeknop’ te drukken en je eigen gedrag positief te sturen. Want hoe beter we naar onszelf leren luisteren, hoe meer invloed we krijgen op wát we doen en hóe we het doen!

Meer zelfvertrouwen

Het is best moeilijk om PMT goed in woorden uit te leggen, want het is jouw eigen ervaring die telt. De therapie is geschikt voor iedereen die in een veilige omgeving wil oefenen met nieuw gedrag. Bijvoorbeeld om steviger in je schoenen te staan, anders om te gaan met boosheid of je grenzen aan te geven. Door PMT leer je gevoelens en gedachten te herkennen en anders te reageren. Soms is dat confronterend, maar plezier hoort er ook bij. Daarom geeft deze therapie nieuwe energie en meer zelfvertrouwen.

PMT is geschikt voor kinderen, jongeren en volwassenen. Soms wordt deze vorm ook toegepast bij gezinstherapie of ingezet als voorbereiding op een andere behandeling.

print deze pagina